2009. november 28., szombat

Ügyviteli és irodaszervezési ismeretek és gyakorlat oktatása Web 2.0 eszközök alkalmazásával

A Blogot azért választottam ehhez a tárgyhoz, mert ez adja a legtöbb lehetőséget mind a motiváláshoz, figyelemfelkeltéshez, mind pedig ahhoz, hogy az egyes hallgatók által ismert forrásokat, anyagokat a tantárgyat tanuló minden hallgatóval meg lehessen osztani. Azaz az új ismeret közlésétől az elvont fogalmak tisztázásáig, a közösségi munka elősegítéséig, a kreatív tevékenység fejlesztéséig minden pedagógiai célhoz kapcsolni lehet.
A Bloggerben létrehozható a tantárgynak a saját blogja, amelyet a csoport minden hallgatója alakíthat. Lehetőségem van arra, hogy mindenkinek jogosultságot adjak arra, hogy rendszergazdák legyenek, de élhetek azzal a lehetőséggel is, hogy csak egyszerű szerzők lehessenek. Mindenképpen az első lehetőséget tartom célravezetőnek, hiszen ez feltételezi és alapozza meg a csoport tagjainak a részéről a lehető legnagyobb aktivitást.
Csak röviden - mit csinálhatunk egy blogban a tantárgy keretein belül: szöveg, fénykép, videoklip stb. elhelyezésére ad alkalmat. Ennek megtanulása egyszerű, a blogger az alkalmazásban szinte kézen fogva vezeti az alkalmazókat. Minden olvasható lépésről lépésre, hogy az egyes műveleteket hogyan kell végrehajtani. Szövegszerkesztőként használva az írást a saját igényeknek megfelelően lehet felhelyezni, a bejegyzések mentését automatikusan végzi a Blogger, így nem kell arra külön figyelni, hogy a gépelés közben mentenünk kell.
A csoportmunkához szerintem nagy kedvet csinálhat az, hogy a blogbejegyzésekben "fényképesíthetők" a hallgatók, tehát feltehetjük a résztvevők fényképeit, de akár a csoportról készített közös képet is.
Előnyös, hogy lehetőséget adhatok a későbbi évfolyamok számára is, hogy csatlakozzanak a tárgyat tanulók a tantárgy blogjának szerkesztéséhez. Így az idő elteltével a rendszergazdák, szerzők száma növelhető, és az anyag ennek következtében egyre színesebb, mélyebb stb. lesz.
A blog tartalma (amit a hallgatókkal együtt fogunk létrehozni): hétről hétre
- az előadások anyagai: ppt-ben és folyamatos szövegben (vagy a kötelező és ajánlott szakirodalmakban az oldalszám megjelölésével) (tanári tevékenység),
- képek, videoklipek az ismeretanyaghoz kapcsolódóan (tanári és hallgatói tevékenység),
- feladatok az otthoni munkavégzéshez - következő héten pedig a megoldási útmutató (tanári tevékenység),
- képek, anyagok keresése és feltétele a blogba (hallgatói munka),
- az interneten talált URL-címek megjelenítése, amelyeken további anyagokat olvashatunk, nézhetünk meg (tanári és hallgatói tevékenység),
- idegen nyelven elérhető anyagok elérési útjának közzététele (ebből további feladat-lehetőségek, pl. fordításuk és belőle kiselőadás tartása stb.) (tanári és hallgatói tevékenység),
- házi feladat kijelölése, a beküldés módjának közzététele, az értékelés közzététele (azonosítóval, nem névvel, hogy a személyiségi jogokat ne sértsük) stb.
Konkrétan a tantárgyhoz: pl.
- képek: irodai eszközök képei, a legegyszerűbb tűzőgéptől a legmodernebb számítógépekig,
- szöveg és kép: számítógépes iktatóprogramok bemutatása; a különböző területeken használható -programok előnyei; cégek és ajánlataik: melyiket válasszuk - hallgatói javaslatok a programok ismertetői alapján; ehhez kapcsolódóan -programok idegen nyelven (kutatási feladat, melyiket ajánlaná a hallgató, hogy még egyszerűbbé, modernebbé váljon ez a munkatevékenység stb.)
- tapasztalatok megosztása pl. az ergonomikus irodákkal kapcsolatosan - milyen irodákban jártak, mit tapasztaltak, mit ajánlanak? stb.
- új, a tananyaghoz kapcsolódó felvetések, válaszok, javaslatok stb. - ezek fórumjellegű megvitatása.
Ennek létrehozásához különös technikai feltételek biztosítására nincs szükség, azok rendelkezésre állnak, az alkalmazást egyedül is elő lehet készíteni (ha mégsem, akkor a segítség megoldható).
A YouTube a másik választott Web 2.0-ás eszköz, amit ehhez a tantárgyhoz alkalmaznék (persze, ezeken kívül még számos más eszköz használata is lehetséges és ajánlott is).
Lehet videoklipeket feltölteni, megnézni, megosztani egymással. Film-, tv-műsorok részleteit, otthoni videofelvételeket tehetünk fel, hiszen egyedi felhasználók töltik fel a legtöbb tartalmat. Itt a videókat bárki megnézheti, a regisztrált felhasználók pedig fel is tölthetnek fájlokat.
A címben megjelölt tárgyhoz például
- kereshetünk irodában készült felvétel(eke)t, amelyeket megnézve csoportmunkában megbeszélhetjük, hogy megfelelnek-e az irodai munkakörülmények az ergonómiai követelményeknek (jók-e a munkatevékenységhez a bútorok, a bútorok és a technikai eszközök elhelyezése, milyen a világítás, biztosítva vannak-e az optimális munkavégzéshez szükséges terek stb.).
- ugyanez lehet anyaga egy zárthelyi dolgozatnak (Nézze meg a filmet, és írja le, mit kell megváltoztatni az irodában ahhoz, hogy az alkalmazottak optimális feltételek között dolgozhassanak!).
A szakmai gyakorlaton a hallgatók által készített felvételeket fel lehet tölteni, amelyek ugyancsak megbeszélés anyagát, feladatát adhatják.
Az ügyvitelhez, irodaszervezéshez kapcsolhatjuk a környezetvédelem témakörét is, hiszen az irodában használunk olyan anyagokat, amelyek károsak a környezetre, s ezeknek az elhelyezésére külön oda kell figyelnünk. Ehhez kapcsolhatunk (nevelési :) célzattal) környezetvédelmi filmek megtekintését, ami természetesen színesítheti az előadásunkat is.
A hallgatók kiselőadásra készülve szintén tölthetnek le innen a tartalmat bővítő, az előadásukat érdekesebbé tevő anyagokat.
Ennek az eszköznek a használata is különleges technikai háttér nélkül lehetséges, használata színesebbé, pergőbbé, élvezetesebbé teheti az előadásokat, a szemináriumokat, de még a számonkéréseket is, mind az oktató, mind a hallgató részéről.

2 megjegyzés:

  1. Remek ötletek! Van hozzájuk egy javaslatom! Sajnos kimaradt egy fontos eszköz a leckékből - tervezem kiegészíteni, amint lesz egy kis időm - ez pedig a prezentáció és dokumentum-megosztó SlideShare vagy Scribd. Nagyon egyszerű mindkettő, és arra jó, hogy PPT-ket, DOC, illetve PDF állományokat feltöltsünk, megosszunk (cimkézzünk) és beágyazzunk a blogba. Egyszerű, látványos és tényleg okos kis eszköz! Ismered?

    VálaszTörlés
  2. Még nem ismerem. De szeretném megismerni és használni is.
    Most egy kicsit elmaradtam a megszokott tempómtól, de igyekszem majd rákapcsolni.
    Köszönöm a megjegyzést.

    VálaszTörlés